0
0

اشخاص مشمول مالیات حقوق + ماده 82 ق م م

1820 بازدید

قبل از مطالعه متن حتما پادکست را گوش دهید. در این پادکست تمامی نکات در مورد اشخاص مشمول مالیات و حقوق و سایر اشخاص به صور کامل از زبان سعید پیریایی بیان شده است.

 

در این پادکست در مورد اشتباهاتی که در پرداخت به اشخاص حقیقی توسط شرکتها و صاحبان مشاغل می شود که نمی دانند این پرداخت ها باید به عنوان حقوق شناسایی و در سامانه مالیات حقوق ثبت شود و مشمول مالیات حقوق است و یا خیر نکاتی بیان شده است که در ادامه به آن می پردازیم.

 

ماده 82 ق م م

درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی‌) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت ‌اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به‌ طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درآمد حقوق است‌.
تبصره ـ درآمد حقوقی که در مدت مأموریت خارج از کشور (از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران یا اشخاص مقیم ایران‌) ازمنابع ایرانی عاید شخص می‌شود مشمول مالیات بر درآمد حقوق می‌باشد.

سه نکته از ماده 82 ق م م که در مورد اشخاص ممشول مالیات حقوق می باشد:

- نکته اول: کلمه شخص حقیقی

با توجه به متن ماده 82 ق م م فقط شخص حقیقی می تواند حقوق بگیر باشد و شخص حقوقی یا شرکتها به عنوان حقوق بگیر محسوب نمی شوند.
به طور مثال یک موسسه که خدمات حسابداری ارائه می کند و این خدمات را به یک شرکت یا شخص حقوقی ارائه می کند این شرکت دریافت کننده خدمات نمی تواند این موسسه حسابداری را به عنوان حقوق بگیر خودش معرفی کند و مبلغی که به عنوان حق الزحمه را به این شرکت پرداخت می کند به عنوان هزینه حقوق شناسایی کند و باید هر دو طرف، مراوده کاری خود را در سامانه معاملات فصلی ثبت کنند پس در نتیجه شخص مشمول مالیات حقوق فقط یک شخص حقیقی باید باشد.

- نکته دوم : در قبال تسلیم نیروی کار

همانطور که در متن ماده 82 ق م م اشاره شده است زمانی یک شخص به عنوان حقوق بگیر تلقی می شود که درآمدی که دارد بابت تسلیم نیروی کار خود باشد حالا فرقی ندارد این نیرو بدنی یا فکری باشد .
به طور مثال یک شخص به عنوان راننده در شرکتی استخدام می شود و این شخص از ماشین خودش برای ارائه سرویس و جابجایی استفاده می کنند و بابت آن هم درآمدی دارد و حق الزحمه ای دریافت می کند، شرکت پرداخت کننده حقوق نمی تواند مبلغی که بابت ایاب و ذهاب ماشین به شخص پرداخت می کند را به عنوان حقوق آن فرد شناسایی کند و مشول مالیات حقوق بداند و باید فقط مبلغی که بابت نیروی کار به خود راننده پرداخت می کند را به عنوان حقوق ثبت کند و مبلغ ایاب و ذهاب باید در طی قراردادی جداگانه باشد و در سامانه معاملات فصلی ثبت شود.

- نکته سوم: به طور مستمر باشد

به این نکته در متن ماده 82 اشاره نشده است اما می توان به این نکته در تشخیص شخص مشمول مالیات حقوق اشاره کرد که یک شخص زمانی حقوق بگیر است که به طور مستمر در یک مجموعه کار کند.

منظور از مستمر این نیست که حتما هر روز و ساعتهایی که طبق قانون کار مشخص شده در شرکت حضور داشته باشد منظور این است که همیشه با شرکت همکاری کند و این همکاری مداوم باشد حتی اگر این همکاری در هفته یک جلسه چند ساعته و یا حتی در ماه یک جلسه دو ساعته در شرکت یا مجموعه مورد نظر باشد.
به طور مثال یک شخص بصورت ماهانه یک جلسه چند ساعته به عنوان مشاور بازاریابی در شرکت حضور دارد و می تواند این شخص را مشمول مالیات حقوق دانست اما اگر همین شخص به صورت پروژه ای با شرکت فعالیت کند و مثلا در طول سال یک پروژه را بازاریابی کند و پورسانت دریافت کند نمی توان این پورسانت پرداختی به این شخص را مشمول مالیات حقوق دانست و باید اطلاعات این شخص و پورسانت پرداختی به این شخص در سامانه معاملات فصلی و به عنوان هزینه ثبت شود.

نتیجه گیری از شناسایی اشخاص مشمول مالیات حقوق

پس تا اینجا مشخص شد شخصی به عنوان حقوق بگیر شناسایی می شود و مشمول مالیات حقوق است که:

نکته پایانی

در این متن چندین بار از کلمه حقوق بگیر استفاده شد و این حقوق بگیر می تواند حقوق بگیر اصلی و یا غیر اصلی باشد (فرقی ندارد) و فقط باید شرایطی که در متن فوق به آن اشاره شد را دارا باشد تا به عنوان شخص مشمول مالیات حقوق تلقی شود.

پیشنهاد همیار حساب

همیار حساب سعی دارد که ماده های قانون مالیاتها را به زبان ساده توسط سعید پیریایی موسس همیار حساب به زبان ساده و قابل درک برای شما کاربران عزیز بیان کند و این پادکست ها به صورت سریالی و ادامه دار می باشد، پس همراه باشید.

امیدواریم از مطالعه این متن و گوش دادن به پادکست لذت برده باشید.
اگر براتون مفید بوده حتما نظرتون رو در قسمت پیام ها به اشتراک بگذارید و اگر سوالی هم در این خصوص دارید حتما بپرسید پاسخگوی شما هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=4109
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اشخاص مشمول مالیات حقوق + ماده 82 ق م م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.