0
0

آنچه باید در مورد گزارش صورت معاملات فصلی بدانید

2592 بازدید
آنچه باید در مورد گزارش صورت معاملات فصلی بدانید

 

یکی از روشهایی که سازمان امور مالیاتی برای اینکه مالیات مودیان را ارزیابی کنه صورت معاملات فصلی هستش به این دلیل با دقت و شفافیت کامل صورتحسابهای معاملات و مروادات مودیان رو مورد بررسی قرار می دهد.

صورت معاملات فصلی

به تمامی خرید و فروش هایی که اشخاص حقیقی و حقوقی در زمان معینی انجام می دهند معاملات فصلی میگن ، در واقع این مدت زمان معین به صورت سه ماهه بوده و شروع هر فصل شمسی آغاز دوره سه ماهه است در این دوره سه ماهه مودی فهرست تمامی معاملات خود را به همراه اطلاعات طرف معامله و دیگر اطلاعات مورد نیاز به سازمان امور مالیاتی ارسال می کند.

مشمولین ارسال فهرست معاملات فصلی

  • کلیه اشخاص حقوقی

صاحبان مشاغلی که بر اساس نوع و یا حجم فعالیت جزء گروه اول موضوع ماده 2 آیین نامه اجرایی ماده 98 قانون مالیاتهای مستقیم محسوب می شوند.

  • صاحبان مشاغل مشمول اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

با توجه به ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم ، تمامی فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقوقی و حقیقی اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی  موظف هستند علاوه بر ثبت نام در نظام مالیاتی ، برای انجام معاملات خود صورتحساب مورد تایید و شماره اقتصادی و مشخصات خود و طرف معامله را در صورتحسابها و قراردادها درج کنند و فهرست معاملات خود را را حداکثر ظرف 45 روز بعد از پایان هر فصل به صورت الکترونیکی از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی اعلام نمایند.

تفاوت صورت معاملات فصلی با اظهارنامه ارزش افزوده

ارزش افزوده به عبارتی تفاوت بین کالا و خدمات عرضه شده با کالاها و خدمات خریداری شده در یک دوره سه ماهه س که باید مازاد اون را در قالب اظهارنامه ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنیم اما هدف از معاملات فصلی این هستش که قانون گذار قصد داره با گزارش خرید و فروش فصلی تمامی معاملات و مراودات فعلان اقتصادی رو بصورت شفاف کنترل کنه و به این نکنه توجه کنید در معاملات فصلی هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی کنیم.

چه مواردی باید در صورت معاملات فصلی اعلام شود

تمامی معاملات و گزارش های زیر باید در صورت معاملات فصلی درج شود

  • ثبت گزارش خرید
  • ثبت گزارش فروش
  • ثبت اطلاعات پرداخت قراردادها
  • ثبت اطلاعات دریافت قراردادها
  • ثبت گزارش واردات و صادرات
  • ثبت گزارش حق العمل کاری و مدیریت پیمان
  • ثبت گزارش اجاره
  • ثبت گزارش پیش فروش

در موارد صادرات و واردات باید شماره کوتاژ اظهارنامه کمرکی و کد کمرگ ترخیص کننده و شماره اقتصادی اشخاص خارجی (صرفا در موارد وارداتی ) را ثبت کرد و هم چنین در معاملات ارزی ، نوع ارز ، نرخ برابری ارز و معادل ریالی معامله انجام شده در صورتحساب و اسناد صادره در فهرست معاملات فصلی ارسالی ثبت شود.

چه مواردی نیاز به ثبت در صورت معاملات فصلی نیست

  • خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار
  • وجوه پرداختی بابت حق نگهداری و شارژ ساختمان محل فعالیت
  • سود و کارمزد و جریمه های بانکی و موسسات اعتباری غیر بانکی
  • سود سهام و خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام و یا سهم الشرکه
  • مبالغ تحت عناوین جریمه و خسارت ، انواع عوارض و مالیات به استثنا ارزش افزوده
  • حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات های مستقیم
  • حق عضویت اعضاء مجامع حرفهای، احزاب و انجمنها و تشکلهای غیردولتی دارای مجوز از مراجع

نحوه ارسال صورت معاملات فصلی

 مودیان مشمول ارسال صورت معاملات فصلی می توانند به دو روش اقدام به ارسال گزارش صورت معاملات فصلی خود کنند :

  • ارسال گزارش صورت معاملات فصلی بصورت آنلاین ( بر خط) :

برای ارسال صورت معاملات فصلی بصورت آنلاین ابتدا باید به سامانه Tax.gov.ir  مراجعه کنیم و با داشتن اطلاعات نام کاربری و رمز عبور که در زمان ثبت نام مالیاتی دریافت نموده ایم گزینه صورت معاملات فصلی را انتخاب می کنیم  و وارد سامانه می شویم و بعد از ورود به سامانه بر حسب انتخاب یکی از موارد گزارش اطلاعات پیمانکار در قراردادهای بلند مدت، گزارش اطلاعات کارفرما در قراردادهای بلند مدت، گزارش خرید، گزارش فروش، گزارش واردات، گرارش صادرات، گزارش اجاره، گزارش ساخت و فروش املاک را وارد می کنیم.

پس از تکمیل موارد فوق بر حسب نیاز تمامی اطلاعات را ثبت نهایی می کنیم و در نهایت برای فصل مورد نظر که در آن تراکنش معاملات خود را ثبت کردیم ، کد رهگیری دریافت می کنیم.

  • نحوه ارسال صورت معاملات فصلی بصورت آفلاین ( غیر بر خط)

مودیانی که هنوز موفق به دریافت نام کاربری و رمز عبور مالیاتی خود نشده اند و یا آن دسته از مودیانی که می خواهند مراحل اولیه ثبت اطلاعات را در نرم افزار آفلاین انجام دهند و سپس اطلاعات از طریق اتصال به اینترنت به سامانه آنلاین ارسال می کنند و می توانند به این صورت نرم افزار آفلاین TTMS استفاده کنند.

جهت دریافت نرم افزار آفلاین می توانیم با مراجعه به سایت Tax.gov.ir و انتخاب گزینه صورت معاملات فصلی الکترونیکی، آخرین نسخه نرم افزار آفلاین ( غیر بر خط) را دانلود و نصب می کنیم

مهلت ارسال صورت معاملات فصلی

صورت معاملات فصلی را باید در دوره های سه ماهه و بر اساس فصلی های شمسی و برای هر فصل یک گزارش به سازمان امور مالیاتی ارسال کنیم و مهلت ارسال صورت معاملات فصلی تا 45 روز یا یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل است و بطور مثال مهلت ارسال گزارش صورت معاملات فصل تابستان تا 15 آبان ماه می باشد.

در صورتی که پایان سال مالی یک شرکت در میان یکی از فصول باشد باید دو گزارش به سازمان ارسال کند یک گزارش برای شروع فصل تا پایان سال مالی و یک گزارش از شروع سال مالی تا پایان همان فصل ارسال شود.

با وجود اینکه مهلت 45 روزه پس از پایان هر فصل به آن اشاره شده در مواردی در صورت ضرورت وزیر امور اقتصادی و دارایی می تواند مهلت ارسال صورت معاملات فصلی و یا روش ارسال آن را تغییر دهد.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=1152
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آنچه باید در مورد گزارش صورت معاملات فصلی بدانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.