0
0

مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده

5782 بازدید

مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده در این ویدیئو به صورت کامل توسط همیار حساب برای شما توضیح داده شده است.


بررسی مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده

در این مقاله قصد داریم مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده را بررسی کنیم، در ابتدا مهلت رسیدگی عملکرد را با هم بررسی می کنیم.

برای اینکه بخواهیم توضیحاتی در مورد مهلت رسیدگی عملکرد ارائه دهیم باید با یک مثال کار خود را شروع کنیم یک مودی را در نظر بگیرید که شخص حقیقی می باشد و تصمیم به ارسال اظهارنامه دارد و چون این مودی شخص حقیقی است باید تا پایان خرداد ماه اظهارنامه خود را ارسال نماید و زمانی که اظهارنامه خود را ارسال می کند مهلت رسیدگی به چه صورت است:


طبق ماده 156 قانون مالیاتهای مستقیم، اداره امور مالیاتی مکلف است اظهارنامه مالیات بر درآمد هر منبع که در موعد قانونی تسلیم شده است حداکثر ظرف یکسال از تاریخ انقضای مهلت مقرر برای تسلیم اظهارنامه رسیدگی نماید و تا سه ماه پس از آن برگ تشخیص را به مودی ابلاغ نماید.

در این حالت مودی اظهارنامه خود را طبق مهلت مقرر ارسال می نماید و اداره امور مالیاتی هم تا یکسال از تاریخ مهلت تسلیم اظهارنامه به عملکرد مودی رسیدگی می کند.
به طور مثال مهلت تسلیم اظهارنامه عملکرد سال 98 اشخاص حقیقی تا پایان خرداد ماه سال 1399 می باشد و اداره امور مالیاتی فرصت دارد تا پایان خرداد ماه سال 1400(مدت یکسال از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه) به عملکرد مودی رسیدگی نماید و تا پایان شهریور 1400 (سه ماه پس از مهلت رسیدگی ) برگ تشخیص را به مودی ابلاغ نماید.


در زمانی که اظهارنامه خود را در مهلت مقرر ارسال می نماید اما اداره امور مالیاتی در مدت زمان مقرر رسیدگی را انجام نمی دهد چه اتفاقی می افتد؟


در این حالت که مودی اظهارنامه خود را در مهلت مقرر ارسال می کند اما اداره امور مالیاتی در این مدت مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده را انجام نمی دهد و لازم به ذکر است که به این نکته اشاره کنیم که به ندرت امکان این وجود دارد که اداره امور مالیاتی به عملکرد مودی در مدت زمان قانونی رسیدگی نکند اما در این مثال فرض بر این است که اداره امور مالیاتی رسیدگی را انجام نمی دهد و در این حالت طبق ماده 156 ق م م در صورتی که ظرف مدت زمان مذکور اداره امور مالیاتی برگ تشخیص را صادر نکند و یا تا سه ماه پس از انقضای یکسال فوق الذکر، برگ تشخیص را به مودی ابلاغ نکند، اظهارنامه مودی قطعی تلقی می شود.
منظور از این حالت این است چنانچه مودی اظهارنامه را ارسال کند اما اداره امور مالیاتی رسیدگی نکند، مالیات ابرازی مودی در اظهارنامه به عنوان مالیات قطعی محسوب می شود

مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده

اگر مودی اظهارنامه خود را در مهلت مقرر ارسال نکند نحوه رسیدگی اداره امور مالیاتی به چه صورت می باشد؟

اگر مودی اظهارنامه خود را در مهلت مقرر ارسال نکند در ادامه ماده 157 اشاره دارد به این موضوع که نسبت به مودیان مالیات بر درآمد که در موعد مقرر از تسلیم اظهارنامه منبع درآمد خودداری نموده‌اند یا اصولا طبق مقررات این قانون مکلف به تسلیم اظهارنامه در سر رسید پرداخت‌ مالیات نیستند مرور زمان مالیاتی پنج سال از تاریخ سر رسید پرداخت مالیات می‌باشد و پس از گذشتن پنج سال مذکور مالیات‌ متعلق قابل مطالبه نخواهد بود، مگر این که ظرف این مدت درآمد مودی تعیین و برگ تشخیص مالیات صادر و حداکثر ظرف سه ماه ‌پس از انقضای پنج سال مذکور برگ تشخیص صادره به مودی ابلاغ ‌شود.
چناچه مودی اظهارنامه خود را در مهلت مقرر ارسال نکند اداره امور مالیاتی به جای یکسال، 5 سال فرصت دارد درآمد مودی را تعیین و برگ تشخیص را صادر نماید به این روش مرور زمان مالیاتی گفته می شود حالا اگر در این مدت زمان 5 ساله اداره امور مالیاتی رسیدگی را انجام ندهد، پس از این مدت مالیات مربوط به اون سال مودی قابل مطالبه نخواهد بود.


نکته مهم در مورد مرور زمان مالیاتی

مرور زمان مالیاتی به جز مواردی که مودی اظهارنامه را ارسال نمی کند حتی برای مواردی که مودی اظهارنامه را ارسال کرده و اداره امور مالیاتی هم رسیدگی را انجام داده و برگ تشخیص صادر شده و مالیات به قطعیت رسیده باشد یا نه کابرد دارد به این دلیل که در این مدت 5 ساله مشخص شود مودی فعالیت یا درآمد کتمان شده ای داشته که مالیات مربوط به آن را پرداخت نکرده باشد اداره امور مالیاتی می تواند مالیات مربوط به این فعالیت را در این مدت زمان از مودی مطالبه شود.


تکلیف مالیات مربوط به فعالیت هایی که از مدت مرور زمان مالیاتی آنها می گذرد؟

مالیات مربوط به سال یا فعالیتی که مالیات مربوط به آن در مدت مرور زمان مالیاتی مطالبه نشود ادره امور مالیاتی پس از گذشت این مدت زمان دیگر نمی تواند مالیات مربوط به آن سال یا فعالیت را از مودی مطالبه نمایید.


نحوه رسیدگی ارزش افزوده

در ارزش افزوده مدت زمان خاصی برای مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده تعیین نشده است و اداره امور مالیاتی به یکباره برای چند دوره رسیدگی را انجام می دهد و در حال حاضر برای ارزش افزوده مرور زمان مالیاتی وجود ندارد اما طبق ماده 34 قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مشمول مالیات موضوع این قانون مکلفند از دفاتر، صورتحسابها و سایر فرمهای مربوط، ماشینهای صندوق و یا سایر وسایل و روشهای نگهداری حساب که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند، استفاده نمایند. مدارک مذکور باید به مدت ده سال بعد از سال مالی مربوط توسط مودیان نگهداری ودر صورت مراجعه مأموران مالیاتی به آنان ارائه شود.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=1184
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد مهلت رسیدگی مالیات عملکرد و ارزش افزوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.