0
0

استعلام ثبت نام ارزش افزوده + بررسی اعتبار ثبت نام مودیان ارزش افزوده

3841 بازدید

قبل از سال 99 مودیان برای بررسی اعتبار طرف مقابل خود در زمان خرید یا فروش درخواست مشاهده گواهینامه ارزش افزوده که به صورت نسخه کاغذی بود را به آن شخص ارائه می کردند و علی الخصوص در زمان خرید کالا به این دلیل که این خرید به عنوان اعتبار مالیاتی لحاظ میشد.
باید فروشنده کالا نزد سازمان امور مالیاتی دارای اعتبار باشد تا خریدار با خیال راحت خرید خود را از آن شخص انجام می داد و این اعتبار هم در گواهینامه ارزش افزوده توسط سازمان امور مالیاتی درج میشد

گواهینامه ارزش افزوده به صورت 6 ماهه و یکسال بنا به شرایط مودی صادر می شود و زمانی که مدت اعتبار مودی به پایان می رسید باید مجددا با ورود به سامانه ارزش افزوده به صورت آنلاین درخواست تمدید گواهینامه ارزش افزوده را به اداره مالیاتی ارائه می کرد.
و اداره مالیاتی هم پس از بررسی مودی و  اگر مودی شرایط لازم را جهت دریافت گواهینامه ارزش افزوده داشت نسخه کاغذی این گواهینامه را به صورت مهر شده به مودی تحویل میداد.

مودی هم پس از دریافت این گواهینامه شرایط خرید و فروش را داشت و جهت انجام معامله خود این گواهینامه را به طرفین مقابل خود ارسال می کرد.

مودی کیست؟

مودی به اشخاص حقیقی و حقوقی که در حوزه مالیاتی تشکیل پرونده میدهند مودی میگویند. یا به ارباب رجوع یا شخص حقیقی یا شخص حقوقی که مالیات از آن مطالبه میشود مودی مالیاتی نیز میگویند .

اما در سال 99 طی دستورالعمل 506/99/200  مورخ 21/021//1399 مودیان نیاز به دریافت گواهینامه ارزش افزوده ندارند. و همان ثبت نام در نظام ارزش افزوده کفایت می کند و مودیان پس از بررسی ثبت نام ارزش افزوده طرف مقابل خود می توانند اقدام به انجام معامله نمایند .

نحوه استعلام ثبت مودیان ارزش افزوده

خریداران کالا و خدمات و فعالان اقتصادی می توانند با مراجعه به سامانه ارزش افزوده در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه بررسی ثبت نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده از ثبت نام مودیان اطلاع داشته باشند (به تصویر زیر دقت کنید)

استعلام ثبت نام ارزش افزوده

به این نکته توجه کنید اگر شخص حقیقی باشد باید شماره ملی و اگر شخص حقوقی باشد باید شناسه ملی را درج کنید(در فیلم به صورت کامل توضیح داده شده است).

اگر اطلاعات طرف مقابل رویت شد این شخص در نظام ارزش افزوده ثبت نام کرده و دارای اعتبار می باشد و می توانید نسبت به انحام معامله اقدام نمایید و اگر اطلاعاتی از طرف مقابل نمایش داده نشد به این منظور است که طرف مقابل هنوز نسبت به ثبت نام در نظام ارزش افزوده اقدام نکرده است.

شرایط لازم برای ثبت نام در نظام ارزش افزوده

برای ثبت نام ارزش افزوده  ابتدا باید مودی در سامانه ثبت نام نظام مالیاتی به نشانی tax.gov.ir اقدام کرده باشد و در این سامانه گزینه مشمولیت در نظام ارزش افزوده را فعال کرده باشد تا ثبت نام در نظام ارزش افزوده برای مودی امکانپذیر باشد.

متن دستورالعمل شرایط و نحوه ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده

این دستورالعمل طی بخشنامه شماره 506/99/200 مورخ 21/02/1399 توسط سازمان امور مالیاتی کشور ابلاغ گردید

 در راستای ماده (18) قانون مالیات بر ارزش افزوده موضوع چگونگی ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده، 

نظر به اینکه برابر اطلاعات واصله، شرایط و فرآیند ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده برای برخی از مودیان محترم مالیاتی با مشکلاتی همراه بوده است ، لذا به منظور تکریم مودیان و تسریع و تسهیل شرایط و فرآیند ثبت ‌نام ، مقرر می‌دارد:

1- شرایط ثبت ‌نام در مالیات بر ارزش افزوده

1-1-ثبت ‌نام مودی در سامانه ثبت نام نظام مالیاتی

1-2-انتخاب گزینه مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده در سامانه مذکور

2- در مواردی که حسب اطلاعات واصله از مراجع ذی ربط تاسیس یا صدور مجوز فعالیت ، نسبت به ثبت نام مودی در نظام مالیاتی اقدام می شود ، در صورتی که با توجه به نوع فعالیت و با توجه به فراخوان های انجام شده برای اشخاص مشمول مالیات بر ارزش افزوده امکان ثبت نام مودی بصورت سیستمی در نظام مالیات بر ارزش افزوده وجود داشته باشد ، نسبت به ثبت نام مودی اقدام خواهد شد. در غیر این صورت (در صورت عدم انجام ثبت نام سیستمی ارزش افزوده) ضمن اطلاع رسانی به مودی به نحو مقتضی( مکاتبه ، ارسال پیامک یا از طریق کارپوشه سامانه مودیان حسب مورد ) از مودی درخواست می شود در صورت مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده با توجه به فراخوان های انجام شده ، با مراجعه به نشانی اعلام شده نسبت به انتخاب گزینه مشمولیت در نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام تا ثبت نام مودی در نظام مالیات بر ارزش افزوده به صورت سیستمی تکمیل گردد.

3- در مواردی که علی رغم مشمولیت مودی امکان ثبت نام سیستمی مودی در نظام مالیات بر ارزش افزوده فراهم نبوده و مودی نیز نسبت به ثبت نام در این نظام اقدام ننماید ، ادارات امور مالیاتی موظفند با توجه به نوع فعالیت و سابقه فعالیت مودی در پرونده عملکرد و فراخوان های انجام شده نسبت به ثبت نام مودی اقدام و مراتب ثبت نام مودی را به نحو مقتضی(مکاتبه ، ارسال پیامک یا از طریق کارپوشه سامانه مودیان حسب مورد ) اطلاع رسانی و تکالیف قانونی وی را یادآوری نمایند.

4- مودیان می‌توانند با مراجعه به نشانی www.evat.ir بخش ” ثبت‌ نام” گزینه ” ثبت ‌نام” از وضعیت ثبت نام خود اطلاع حاصل نمایند.

5- کارفرمایان، خریداران کالا و خدمات و فعالان اقتصادی می‌توانند با مراجعه به نشانی www.evat.ir در صفحه اصلی سامانه با انتخاب گزینه “بررسی ثبت ‌نام مودیان مالیات بر ارزش افزوده” از ثبت نام مودیان  در سامانه کسب اطلاع نمایند.

6- معاونت فناوری های مالیاتی موظف است با هماهنگی معاونت درآمدهای مالیاتی ترتیبات لازم برای اجرای این دستورالعمل را بعمل آورد.

7- از تاریخ  لازم الاجرا شدن  این دستورالعمل ، ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده کفایت داشته و نیازی به صدور گواهینامه ثبت نام مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد و ثبت نام های قبلی بعنوان ثبت نام قطعی تلقی می گردد . ضمنا دستور العمل شماره /260/2729د مورخ 1398/6/11 لغو می‌گردد.

امیدواریم از مطالعه و تماشای این محتوا لذت برده باشید.

اگر براتون مفید بوده حتما نظرتون رو در قسمت پیام ها به اشتراک بگذارید و اگر سوالی هم در این خصوص دارید داخل نظرات سایت همیار خساب حتما بپرسید تا پاسخگوی شما هستیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=3373
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد استعلام ثبت نام ارزش افزوده + بررسی اعتبار ثبت نام مودیان ارزش افزوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.