0
0

وظایف کارفرما در قبال سازمان تامین اجتماعی

2254 بازدید
وظایف کارفرما در قبال سازمان تامین اجتماعی

کارفرما پس از تاسیس شرکت یا راه اندازی واحد صنفی باید نزد سازمان امور مالیاتی تشکیل پرونده بیمه داده و کد کارگاهی دریافت نماید تا بتواند بر اساس کد کارگاهی دریافتی ، کارکنان خود را نزد سازمان تامین اجتماعی ثبت نام و بیمه نماید.

از جمله مزایای دریافت کد کارگاهی و بیمه کردن کارکنان این است که در صورت بروز حوادث ناشی از کار ، کارکنان بیمه شده می توانند از مزایای بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند و لازم به ذکر است بر اساس قانون کار، هر کارفرما باید کارکنان خود را بیمه کند.

برای اینکه بتوانید در مقابل سازمان تامین اجتماعی وظایف خود را به درستی انجام دهید باید موارد زیر انجام دهید:

  • تشکیل پرونده بیمه و اخذ شماره کارگاه
  • درخواست صدور نام کاربری و رمز عبور
  • نام نویسی کارکنان و دریافت شماره بیمه برای انها
  • تهیه لیست بیمه برای سازمان تامین اجتماعی
  • ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن

تشکیل پرونده بیمه و اخذ شماره کارگاه

کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون باید ظرف مدت 15 روز از تاریخ تاسیس به منظور بیمه کردن کارکنان خود یاید به نزدیکترین شعبه تامین اجتماعی واقع در محدوده فعالیت کارگاه مراجعه کنند.

شعب تامین اجتماعی هر شهر بر اساس نقاط جغرافیایی و آدرس های محل فعالیت کارفرمایان در محدوده های مختلف تقسیم شده است و با مراجعه به آدرس www.tamin.ir یا مراجعه به نزدیکترین شعبه محل فعالیت، از شعبه تامین اجتماعی محل فعالیت اطمینان حاصل کنید.

درخواست صدور نام کاربری و رمز عبور

پس از ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز به شعبه تامین اجتماعی و انجام بازرسی اولیه از کارگاه و اختصاص کد کارگارهی باید مجددا به شعبه تامین اجتماعی مورد نظر مراجعه شود و درخواست صدور نام کابری و رمز عبور را ارائه کنیم.

با داشتن نام کاربری و رمز عبور می توانیم بدون مراجعه حضوری به شعبه تامین اجتماعی، اقدام به ارسال انلاین لیست بیمه ماهانه کارکنان نماییم.

نام نویسی کارکنان و دریافت شماره بیمه برای آنها

پس از دریافت کد کارگاهی و تشکیل پرونده در شعبه تامین اجتماعی و هم چنین اخذ نام کاربری و رمز عبور باید کارکنانی که در هنگام بازررسی اولیه در ثبت گزارش بازرس قرار گرفته اند، به شعبه تامین اجتماعی مراجعه و نام نویسی کنند.این کارکنان با در دست داشتن مدارک هویتی می توانند به شعبه یا کارگزاری تامین اجتماعی مراجعه کنند.

پس از ثبت نام یک کد بیمه اختصاصی 8 رقمی به هر یک از کارکنان تعلق می گیرد و در صورتی که فرد بیمه شده قبلا دارای کد بیمه باشد ، همان کد قبلی برای او منظور می شود و بعد از نام نویسی جزء کارکنان ثبت نام شده در کارگاه جدید قرار می گیرند.

نکته: اگر شخصی برای اولین بار قصد بیمه شدن را داشته باشد می توانیم با مراجعه به سازمان تامین اجتماعی و  تکمیل فرم مخصوص نام نویسی و ارائه مدارک درخواست شده نسبت به نام نویسی کارکنان بیمه نشده اقدام و شماره بیمه آنها را جهت درج در لیست بیمه ارسالی خود درج نماییم.

بدیهی است در صورت عدم نام نویسی اشخاص، سازمان تامین اجتماعی از پذیرفتن لیست بیمه خودداری خواهد نمود.

تهیه لیست بیمه برای سازمان تامین اجتماعی

برای تهیه لیست بیمه باید از نرم افزار سازمان تامین اجتماعی (listDisk)  استفاده شود و کار با این نرم افزار به این صورت است که خروجی های مورد نیاز سازمان تامین اجتماعی را پس از تکمیل اطلاعات به ما می دهد و در نهایت می توانیم این خروجی ها را در سایت تامین اجتماعی بارگذاری کنیم.

ارسال لیست حق بیمه و پرداخت آن

کارفرما مکلف است هر ماه لیست کارکنان مشمول قانون تامین اجتماعی که در استخدام او هستند، صرف نظر از نوع قراداد کار و نحوه پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا حداکثر تا آخرین روز ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی ارسال نماید.

کارفرما پایان هر ماه باید اقدام به تهیه لیست حقوق و دستمزد کارکنان نموده و میزان بیمه قابل پرداخت را محاسبه و با مراجعه به سایت سازمان تامین اجتماعی حق بیمه را پرداخت نمایید البته برای پرداخت از طریق سایت تامین اجتماعی همانطور که گفته شد باید از قبل نام کاربری و رمز عبور خود را دریافت نمایید.

جرائم انجام ندادن وظایف قانونی در قبال سازمان تامین اجتماعی

کارفرمایان کلیه کارگاههای مشمول قانون تامین اجتماعی مکلفند صورت مزد و حقوق بیمه شدگان مربوط به هر ماه را حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی ارسال نمایند. در صورتی که کارفرمایان از ارسال لیست بیمه خودداری گنند ملزم به پرداخت جریمه نقدی به میزان 10 درصد همان ماه خواهند بود.

  • جریمه تاخیر ارسال لیست با توجه به میزان حق بیمه متعلقه و بر اساس قوانین محاسبه و جریمه تادیه پرداخت حق بیمه، به میزان 2 درصد حق بیمه ماهیانه برای هر ماه تاخیر در پرداخت ، محاسبه و مطالبه خواهد شد.
  • اگر کارفرما به دلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه یا عدم پرداخت آن و هم چنین تاخیر یا عدم ارسال لیست مشمول جریمه شود و اصل حق بیمه و بیمه بیکاری را قبل از صدور برگ اجرائیات کلا پرداخت نماید از پرداخت 30 درصد جریمه های مربوطه معاف خواهد بود.
  • با صدور برگ اجرائیات، معافیت 30 درصد جریمه های متعلقه لغو و علاوه بر آن یک بیستم بدهی به عنوان سهم اجرایی به کارگاه تعلق خواهد گرفت.
  • در صورتی که تقسیط بدهی چنانچه کارفرما هر یک از اقساط را تا سر رسید قسط بعدی پرداخت نکند بدهی تبدیل به روز شده و از تاریخ تبدیل به روز جریمه نقدی تاخیر تادیه پرداخت حق بیمه نسبت به مانده بدهی به میزان 2 درصد به ازای هر ماه تاخیر محاسبه می گردد و جرائم مطالبه شده قبلی به نسبت مانده بدهی قابل وصول است.

شایان ذکر است طلب تامین اجتماعی از موسسات بابت حق بیمه به عنوان مطالبات ممتاز است یعنی نسبت به سایر طلبکاران موسسات، از اولویت بر خوردار است.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=1163
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد وظایف کارفرما در قبال سازمان تامین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام وقت بخیر
    در تیر ماه 99 در پنل https://samt.tamin.ir در بالای صفحه متن زیر درج شده است

    کارفرمای محترم باستناد مصوبه هیات محترم وزیران کمک هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای تیر ماه 1399 مبلغ 3000000 ریال تعیین گردیده که ضروری است نسبت به درج آن در ستون مزایای لیست ماهانه و پرداخت حق بیمه متعلقه بیمه شدگان مورد نظر نیز اقدام گردد.

    بنده کارفرما هستم و یک کارگر دارم و از ابتدای تیرماه ندانستم چطور این مبلغ را به لیست اضافه کنم و ماه های تیر و مرداد و شهریور این مبلغ را برای کارگرم رد نکردم آیا چطور می توانم برای ماه های قبل این مبلغ را بپردازم؟ و شامل جریمه شده ام؟

    اکنون می خواهم برای ماه مهر 99 لیست رد کنم. لطفا من را راهنمایی نمایید که این مبلغ را باید چطور در لیست اضافه کنم. آیا باید مبلغ 3.000.000 ریال را به دستمزد روزهای کارکرد کارگرم اضافه کنم و طبق فرمول همیشگی لیست را تهیه کنم؟ مثلا برای 20 روز کار کارگرم
    (مبلغ دستمزد روزانه کارگر x روزهای کارکرد+حق مسکن 3.000.000 ریالی) یا چطور؟

    ممنون میشوم بازبین نمایید

    با احترام

    38

    1. سلام وقتتون بخیر
      بله امکانش هست که حق مسکن مربوط به ماههای تیر و مرداد و شهریور رو در مهر ماه محاسبه کنید و مبلغ 6.000.00 ریال باید بعنوان مزایای معوقه در مهر ماه اضافه کنید

      33