0
0

نکات کلیدی گزارش خرید و فروش فصلی

2930 بازدید
نکات کلیدی گزارش خرید و فروش فصلی

همانطور که می دانید یکی از موارد مهمی که در خصوص تکالیف مالیاتی باید به آن توجه داشته باشیم گزارش خرید و فروش فصلی است و با توجه به نکاتی که از این مبحث بسیار مهم می دانیم باید نسبت به رعایت تکالیف موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم و هم چنین کار با سامانه آنلاین و آفلاین ارسال صورت معاملات فصلی مسلط باشیم.

با توجه به تغییراتی که در طی چند سال اخیر در انجام تکالیف و سامانه ارسال صورت معاملات فصلی ایجاد شده هنوزم خیلی از مدیران و یا حسابداران همان اطلاعات گذشته را نسبت به انجام تکالیف و ارسال صورت معاملات فصلی دارند و با گذشت چند سال از این تغییرات هنوزم برخی از مدیران این تصور دارند که مدت زمان ارسال گزارش خرید و فروش فصلی یک ماه پس از پایان فصل است و یا مبلغ حد نصاب معاملات فصلی کوچک را نمی دانند.

تصمیم گرفتم با انتشار این مقاله ، ابهامات مودیان را در خصوص گزارش خرید و فروش فصلی برطرف کنم و در ادامه به نکات کلیدی و تغییرات اشاره خواهم کرد پس با بنده همراه باشید.

ماده 169 مکرر قانون مالیاتهای مستقیم

طبق ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم، اشخاص مشمول رعایت تکالیف موضوع این ماده عبارتند از کلیه اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل که مکلفند فهرست معاملات خود را مطابق با اقلام اطلاعاتی مندرج در سامانه گزارش خرید و فروش فصالی ارسال نمایند.

بر این اساس اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع این ماده باید برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحسابها، قراردادها درج کنند و فهرست معاملات خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

هم چنین عدم انجام هریک از تکالیف مقرر در ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم مانند عدم صدور صورتحساب فروش کالا و خدمات، عدم درج شماره اقتصادی خود و … مشمول جریمه مقرر در ماه مذکور می باشد.

موارد ابهام مودیان در خصوص تکالیف و سامانه گزارش خرید و فروش فصلی

  • مشمولین اجرای تکالیف ارسال گزارش خرید و فروش فصلی اشخاص زیر می باشند :

الف) کلیه اشخاص حقوقی

ب) اشخاص حقیقی گروه اول  موضوع آئین نامه ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم

ج) اشخاص حقیقی مشمول اجرای مالیات بر ارزش افزوده


  • در ماده 169 اصلاحیه جدید قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 31/04/1394 امکان ارسال اطلاعات در قالب امنتاع وجود ندارد.
  • حد نصاب تعیین شده برای معاملات کوچک در سال 1398 به مبلغ 328.000.000 ریال می باشد.
  • تا 5 درصد حد نصاب تعیین شده در سال 1398 مبلغ 16.400.000 ریال می باشد و در صورت خرید از اشخاص حقیقی، الزامی به درج شماره ملی فروشنده در صورتحساب نیست.
  • تا پایان سال 1395 اعمال حد نصاب معاملات کوچک به نسبت حد نصاب تعیین شده برای همان سال ،هم برای خرید و هم برای فروش بود و از سال 1396 به بعد فقط برای خرید از اشخاص حقیقی است.
  • مهلت ارسال اطلاعات در سامانه معاملات فصلی تا پایان سال 1395 تا یک ماه پس از پایان هر فصل بوده و مهلت ارسال اطلاعات در سامانه صورت معاملات فصلی از سال 1396 به بعد یک و نیم ماه یا 45 روز پس از پایان هر فصل می باشد به عنوان مثال برای فصل پائیز 98 مهلت ارسال تا 15 بهمن ماه می باشد و ارسال اطلاعات پس از این تاریخ مشمول یک درصد جریمه مبلغ صورتحسابهای ارسالی بعد از این تاریخ می گردد.
  • در موارد فروش به اشخاص حقیقی مصرف کننده نهایی، اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم و غیر مکلفین به ثبت نام در نظام مالیاتی، الزامی به اخذ شماره اقتصادی خریدار در صورتحساب فروش نمی باشد.
  • در موارد خرید از اشخاص حقیقی موضوع ماده 81 قانون مالیاتهای مستقیم و اشخاص حقیقی غیر مکلف به ثبت نام در نظام اقتصادی الزامی به اخذ شماره ملی نمی باشد و ارسال اطلاعات به صورت تجمیعی امکانپذیر می باشد.
  • در  معاملاتی که با ارز انجام می شود درج مختصات ارزی خواسته شده در گزارش خرید و فروش فصلی از جمله نوع ارز، نرخ برابری، معادل ریالی و سایر موارد مرتبط الزامی است.
  • برای اطلاعات واردات و صادرات در سامانه معاملات فصلی، شماره کوتاژ و کد گمرک ترخیص کننده الزامی می باشد.
  • هر رکورد اطلاعاتی که در سامانه صورت معاملات فصلی ارسال گردیده است فقط امکان یکبار ویرایش توسط ارسال کننده همان رکورد را دارد.
  • برای ارسال اطلاعات مربوط به خرید و فروش یا قرارداد با اشخاص خارجی می بایست کد فراگیر اشخاص خارجی دریافت نمود:
  • الف) اگر شخص خارجی در ایران دارای اقامت یا نمایندگی باشد، دریافت کد فراگیر اتباع خارجی در انتهای سامانه صورت معاملات فصلی امکانپذیر می باشد.

ب) اگر شخص خارجی در ایران دارای اقامت یا نمایندگی نباشد، دریافت کد فراگیر اتباع خارجی از آدرس www.irsherkat.ssaa.ir  امکانپذیر می باشد.

  • مودیان مشمول که خرید، فروش، قرارداد و سایر موراد مندرج در سامانه صورت معاملات فصلی را انجام داده باشند می بایست اطلاعات هر یک را حسب مورد به تفکیک ارسال نماینددر غیر اینصورت بابت هر یک از موارد که تکلیف مربوط را انجام نداده باشند مشمول جرائم مقرر خواهند شد.
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=1167
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد نکات کلیدی گزارش خرید و فروش فصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.