0
0

استرداد اضافه پرداختی مالیات

4284 بازدید
استرداد مالیات پرداختی

استرداد اضافه پرداختی مالیات چیست؟ قبل از توضیح بهتر است که یک تعریف ساده از استرداد مالیاتی داشته باشیم و سپس به نحوه استرداد اضافه پرداختی مالیات بپردازیم.

 

استرداد مالیاتی چیست؟

استرداد اضافه پرداختی مالیات به عملیات برگشت مالیات مطالبه شده و پرداخت شده از سوی اداره امور مالیاتی استرداد گفته می شود و به عبارتی هر گاه مودی بنا به دلایلی مبالغی را به صورت اضافی پرداخت کرده باشد و این مبلغ مورد تایید اداره امور مالیاتی قرار بگیرد قابل استرداد به مودی خواهد بود.

احتمال دارد مودی به دلیل اشتباهاتی که در محاسبه مالیات انجام می دهد یا حتی اشتباهات کارشناس اداره امور مالیاتی بیشتر از آن مبلغی که مالیاتش می شود مالیات پرداخت می کند در این مواقع مودی باید چه اقداماتی را انجام دهد؟

به طور مثال مودی مالیات قطعی سال 95 خودش را پرداخت کرده است و بعد در سال 98 متوجه می شود که مالیات بیشتری پرداخت کرده، اما سوال اینجاست آیا مودی می تواند این اضافه پرداختی مالیات را دریافت کند و باید چه اقدامی انجام دهد و قانون چه راهی را پیش روی مودی گذاشته است.

در ابتدا به ماده 242 قانون مالیات های مستقیم مراجعه می کنیم :

طبق ماده 242 ق.م.م : ادراه امور مالیاتی موظف است در هر مورد که به علت اشتباه در محاسبه، مالیات اضافی دریافت شده باشد و هم چنین در مواردی که مالیاتی طبق مقررات این قانون قابل استرداد باشد وجه قابل استرداد از محل وصولی های جاری، ظرف یک ماه به مودی پرداخت کند.

پس مودی زمانی که متوجه شود مبلغی را اضافه پرداخت کرده است می تواند با مراجعه به اداره امور مالیاتی درخواست استرداد اضافه پرداختی را ارائه دهد.

 

 

اقدامات اداره امور مالیاتی جهت بررسی اضافه پرداختی مودی

پس از مراجعه مودی به اداره امور مالیاتی و ارائه درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات همانطور که گفته شده در مواردی که طبق قانون مالیاتی قابل استرداد باشد، کارشناسان مربوطه باید یک گزارش تهیه کنند و طبق موارد قانونی رقم قطعی مالیات مودی و ملبغ مالیات پرداختی مودی را تعیین کنند.

پس از بررسی کارشناسان اداره امور مالیاتی دو حالت وجود دارد یا اداره امور مالیاتی اضافه پرداختی مودی را می پذیرد یا نمی پذیرد.

و در صورتی که مودی مبلغی را اضافه پرداخت کرده باشد در صورت تایید مقامات ذی صلاح برگ استرداد مالیات اضافی در دو نسخه صادر می شود یک نسخه از برگ استرداد به مودی داده می شود و نسخه دیگر جهت پرداخت وجه قابل استرداد به ذیحسابی ارسال شود تا وجه آن ظرف یک ماه به مودی پرداخت شود.

به این نکته توجه کنید در صورتی که مودی بدهی مالیات نداشته باشد ، مبلغ اضافه پرداختی به مودی مسترد می شود.

در صورتی که درخواست استرداد از طرف مودی ارائه شود و اداره امور مالیاتی آن را نپذیرد ، مودی می تواند ظرف سی روز از تاریخ اعلام نظر اداره امور مالیاتی از هیئت های حل اختلاف مالیاتی درخواست رسیدگی نماید.

رای هیئت های هل اختلاف مالیاتی در این مورد قطعی و غیر قابل تجدید نظر است و در صورت صدور رای به استرداد مالیات اضافی، اداره امور مربوطه ملزم به اجرای ان خواهد بود.

ماده 243 ق.م.م در صورتی که درخواست استرداد از طرف مودی بهعمل آمده باشد و ادارة امور مالیاتی آن را وارد نداند، مودی میتواند ظرف سی روز از تاریخ اعلام نظر ادارة یاد شده از هیأت حل اختلاف مالیاتی درخواست رسیدگی کند. رأی هیأت حل اختلاف مالیاتی در این مورد قطعی و غیرقابل تجدید نظر است و در صورت صدور رأی به استرداد مالیات اضافی ادارة مربوط طبق جزء اخیر مادة ( 242) این قانون ملزم به اجرای آن خواهد بود.

 

خسارت پرداختی اداره امور مالیاتی در صورت اضافه دریافتی از مودیان

مبالغ اضافه پرداختی مودیان طبق قانون به هر عنوان مشمول خسارتی به نرخ یک و نیم درصد (1.5٪) در ماه از تاریخ دریافت تا زمان استرداد می باشد و باید به مودی پرداخت شود.

 

مدت زمان درخواست مودی در خصوص استرداد مالیات

همانطور که در مثال فوق بیان شده مودی اگر پس از گذشت چند سال از پرداخت مالیات خود متوجه شود مبلغی را اضافه پرداخت کرده است می تواند درخواست استرداد دهد و در بیانی ساده مهلت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات مودیان محدود به مهلت خاصی نیست و هر زمان که مودی متوجه شود مبلغی را اضافه پرداخت کرده است می تواند درخواست استرداد را به اداره امور مالیاتی ارائه دهد.

نکته پایانی یکی از حساس ترین و سخت ترین بخش ها در مالیات، استرداد است به این دلیل که نیاز به رعایت موارد ظریف و حساب شده از طرف مودیان دارد.

لازم ذکر است موارد گفته شده مربوط به استرداد مالیات عملکرد می باشد و در مورد استرداد مالیات حقوق قانون به صورت دیگه ای عمل کرده که در مقالات بعدی همیار حساب به عرض شما می رسانیم.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hamyarhesab.com/?p=1173
اشتراک گذاری:
سعید پیریایی وبسایت شخصی
سعید پیریایی هستم مدرس و مشاور مالیاتی، خوشحال می شوم تجربیات چند ساله خودم رو با ارسال مقالات اموزشی در دسترس شما دوستان عزیز قرار بدهم.
مطالب بیشتر
برچسب ها:

نظرات

4 نظر در مورد استرداد اضافه پرداختی مالیات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام و احترام
    ببخشید چرا برخی شرکت ها تمایل دارند اضافه مالیات پرداختی را استرداد نکنند و اون را به دوره های بعد انتقال بدهند ؟

    40

    1. سلام و عرض ادب
      به این دلیل که اگر در دوره ای درخواست استرداد داشته باشند توسط سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرند تا مشخص شود آیا این اضافه پرداختی مودی صحت دارد یا نه و بخاطر همین مودیان تمایلی به درخواست استرداد اضافه پرداختنی ندارند
      در مورد انتقال اضافه پرداختی به دوره بعد هم مشکلاتی وجود دارد و اگر مودیان چندین دوره متوالی اقدام به انتقال اضافه پرداختی کنند سازمان مالیاتی نسبت به همین موضوع حساس می شود و فعالیت مودی را مورد رسیدگی قرار می دهد
      موفق باشید

      48

  2. با سلام و عرض ادب و احترم و تشکر از سایت وزین و پرمحتوای شما باستحضارتان میرساند من برای پرداخت مالیات عیدی و پاداش سال 99 اشتباه محساباتی داشته و مبلغی بالغ بر چهارمیلیون و پانصد و بیست هزار تومان اضافه پرداخت نموده ام . لذا خواهشمند است راهنمایی فرمایید من از چه راهی میتوانم درخواست استرداد این وجه را داشته باشم. قابل ذکر است که مودی اتحادیه صنفی میباشد. ولی پرداخت را از کارت شخصی انجام داده ام. با تشکر

    35

    1. سلام وقت بخیر

      به این دلیل که موضوع شما یک مقدار مفصله اگر بصورت پیام بگیم احتمالا براتون پیچیده میشه، لطفا تماس بگیرید تا در این خصوص راهنماییتون کنیم
      موفق باشید

      36